Музика української діаспори

Яку музику творили українці на Заході.



Українська музика під час радянської окупації України була обмежена цензурою. Існували заборони на певні тексти, костюми,  інструменти та звучання, або, як казала влада СРСР — на «буржуазні мотиви». На щастя, рок-н-рол пробив залізну завісу і ближче до розвалу СРСР в українській поп-музиці зʼявився «вусатий фанк». Це вокально-інструментальні ансамблі «Смерічка», «Арніка», «Кобза», а ще Володимир Івасюк, Василь Зінкевич, Софія Ротару та багато інших. Вони подарували нам нове західне звучання у поєднанні з українськими мотивами й текстами. Ми писали про музику цього періоду у статті «Ритми свободи у несвободі» та «Українські гурти 60-80-их років».

А що творили українці, які жили на Заході в атмосфері розквіту фанку, рок-н-ролу та свободи? На відміну від «вусатого фанку» діаспора мала доступ до музики різних жанрів та якісних музичних інструментів, а головне — свободи. Там і народилися перші українські гурти в жанрах пост-панку та електронної музики. Читайте та слухайте про музику української діаспори.

Mickey and Bunny (Канада, 1964, фолк, кантрі)

Дует створило подружжя — фармацевт Модест Склепович (Mickey) та шкільна вчителька Орися Іванчук (Bunny). У 1964 році вони випустили перший альбом «Міккі та Банні співають українську кантрі-музику». Дует отримав популярність і продав 10 тисяч примірників платівки. Далі були виступи всією Канадою та в деяких великих містах США (Детройт, Лас-Вегас). Загалом гурт видав 19 альбомів та більш ніж 300 композицій. А їхня версія однієї з найпопулярніших фолкпісень у США «This Land Is Your Land» увійшла до Національного архіву в Оттаві.

Джерело: вільний доступ

D-Driffters 5 (Канада, 1965, поп-рок, рок)

Гурт вдало вловив музичні тенденції 60-их. Хлопці грали жваву танцювальну музику з українськими текстами. The D-Drifters 5 записали цілий альбом з українськими перекладами та адаптаціями пісень The Beatles під назвою «The D-Drifters 5 sing and play Beatles songs and other top english hits in ukrainian». Гурт, до речі, плідно співпрацював із «Mickey and Bunny». Спершу хлопці виступали в них на розігріві, а згодом продовжували грати вже після концерту дуо.


Оркестра «Амор» та Ігор Раковський (США, 1968, танго, вальс, польки)

Колектив виник у середині 1950-их при «Союзівці», українському мистецькому центрі у Кергонксоні, США. Це були професійні музиканти, які хотіли модернізувати та поширити українську танцювальну музику. Соліст ансамблю Ігор Раковський родом зі Львова. Під час Другої світової війни його сімʼя емігрувала спочатку в Європу, а згодом до США. Ігор за освітою криміналіст і деякий час навіть працював у відділі боротьби з наркоманією.


ElectroNova (США, 1975)

Перший український гурт у жанрі електронної музики й нетиповий серед музики української діаспори. ElectroNova створив Марко Сидорак. Він записував спецефекти та музику для радіо та телебачення. У 1974-му виникла ідея альбому української електронної музики. Марко покликав трьох американців та ще одного українця — Мирослава Махмета. Як і Марко, Мирослав також нащадок українських емігрантів. 

Сьогодні альбом «UKRAINIAN» може здатись дивним. Але на початку 70-их електронної музики як жанру не було, як і безлічі семплів, які стали доступними  тільки через 10 років. У другій половині 70-их та 80-их відбувся потужний розвиток технологій і жанру. На жаль, там немає ElectroNova, вони подарували нам лише цей альбом.


Оселедець (Польща, 1985 рік, пост-панк)

Ще один нетиповий для діаспорянської музики гурт і перший український гурт жанру пост-панк. Медіа «Амнезія» пише про Оселедець: «Заснований у 1985 молодими українцями, гурт грав пост-панк із жіночим вокалом. Струсивши першими виступами цензуровані заходи діаспори, Оселедець мав полишити надану йому репетиційну базу та знайшов прихисток у підвалі греко-католицької церкви. Згодом, перейшовши до більш мелодійного, у дусі нової хвилі, виконання, Оселедець вийшов на одну сцену з такими легендами польського підпілля як Dezerter».

«Оселедець», клуб «Riviera-Remont» у Варшаві, 1986, фото з архіву Володимира Наконечного
Обкладинка пісні Оселедець — Україна 86. Джерело: Амензія

Зоря (США, 1987, фолк, рок, поп, джаз)

Як і багато українських гуртів закордоном колектив зосереджувався на народних піснях та мотивах. Зоря поєднувала народне з популярними жанрами — роком, попом і джазом.  На жаль, інформації про історію гурту  мало.


KLOOCH (Канада, 2006, поп-панк)

У 2006 році двоє українців у Торонто, Юрко Михайлюк і Тарас Близнюк, створили гурт «KLOOCH» й одразу з першого альбому здобули популярність серед українців Канади та США. Гурт виступає понині. Вмикайте пісню «Pershyj Raz» (Перший раз) і ловіть атмосферу ранніх нульових та панк-року в стилі Green Day.


Чайка (Канада, 1977, фанк, джаз, рок, фолк, психоделік рок)

Сумно й боляче, але інформації про купу гуртів немає, як, наприклад, про гурт «Чайка». Частини записів також немає, а ті, що є, часто у поганій якості. Альбом Чайки у хорошій якості зберіг та опублікував Музей канадської музики (Museum of Canadian Music). Радимо послухати пісню «Буря».

Обкладинка платівки «Chayka». Джерело: Музей канадської музики (Museum of Canadian Music)
Обкладинка платівки «Chayka». Джерело: Музей канадської музики (Museum of Canadian Music)

Автор: Данило Ваврів 

Редакторки: Сніжана Мала, Анастасія Перепеличенко

Вам може сподобатись!

Ритми свободи у несвободі

Як творилася «західна» музика українськими гуртами в умовах партійних заборон та обмежень СРСР