Українські гурти 60-80-их років

Як творилася західна музика в умовах заборон та обмежень СРСР

Зміст

Як творилася західна музика в умовах заборон та обмежень СРСР 


15 хвилин

Якби ми запитали: кого ви згадуєте, якщо чуєте про українські музичні гурти 60-80-тих? Що наспівуєте? 

Скоріш за все це «Червона рута» чи «Водограй» Володимира Івасюка у виконанні ВІА «Смерічка». А що ще? Складно пригадати, адже СРСР ретельно обмежував та протидіяв розвитку тогочасної української музики для недопущення поширення «ідей буржуазного націоналізму». Українські гурти 60-80-тих окрім назви мали ще абревіатуру —  ВІА (вокально інструментальний ансамбль). 

Радянська влада на старті фінансувала ВІА, бо бачила їх легким інструментом для забезпечення лояльності народів республік-членів СРСР. Проте, Україна була синхронізована із Заходом. ВІА попри заборони та умови, створили круті пісні західного звучання: рок-н-рол, поп-рок, психоделічний рок, фанк, джаз, джаз-рок, блюз, поп тощо.

Знайомтеся з найкрутішими українськими гуртами та їх музикою у цьому матеріалі, а про умови, в яких вони творили читайте у матеріалі «Ритми свободи у несвободі». 


«Веселі скрипки» Мирослава Скорика 

(джаз, поп)

«Веселі скрипки» були мабуть першим популярним естрадним українським гуртом. Його створив у 1963 році у Львові талановитий молодий композитор Мирослав Скорик. До гурту увійшли студенти/ки та викладачі/ки львівської консерваторії. Загалом було чотири-п’ять скрипок, альт, духові, ритм-група. А Скорик, музичний керівник, грав на роялі. 

Скорик відкрив цілий новий світ для естради, бо поєднав українські інтонації, карпатські мотиви і тексти з ритмами джазу, танго, блюзу, халі-галі, босанови. Його популярна пісня «Не топчіть конвалій» стала першим українським твістом.

Гурт був досить відомим, а 1966-ого року, коли Мирослав Скорик переїхав зі Львова до Києва «Веселі скрипки» продовжили свою творчість в іншому форматі — як оркестр Львівського радіо і телебачення під керівництвом Богдана Янівського.

Слухати «Веселі скрипки»:


Смерічка 

(рок-н-рол, блюз, поп-рок, поп)

Гурт заснований у 1966-му році у місті Вижниця (Чернівецька область) випускником Мукачівського музично-педагогічного училища Левком Дутковським. 

В їх складі були одні з кращих українських солістів — Назарій Яремчук та Василь Зінкевич. «Смерічка» виконали та зробили відомим пісні Володимира Івасюка «Червона рута» та «Водограй». Після того як ці твори стали піснями року в СРСР у 1971 та 1972-их роках для гурту настали складні часи. Партія встановила  жорсткі обмеження. 

У 1975-му році гурт покинули головні учасники — Дутковський, Зінкевич та Яремчук. Невдовзі у 1976 році повертається Назарій Яремчук, а 1979-му році — Левко Дутковський. Гурт набирає популярності, виграє конкурси та премії, виступає з програмою на Олімпійських іграх 1980 року. 

Проте, у 1982-му році партія знову звертає увагу на гурт і висилає нові «сприятливі творчі умови». Тоді засновник і головний ідейник «Смерічки» Левко Дутковський назавжди покидає колектив. У 1995-му році після смерті Назарія Яремчука гурт припинив існування. 

Слухати «Смерічку»: 


Арніка 

(поп-рок, джаз-рок, арт-джаз-рок)

Гурт створений у Львові у 71-му  через обʼєднання двох інших колективів — «Еврика» та «Медикус». «Арніка» вигравала у конкурсах та преміях і до середині 1970-их стала одним з найпопулярніших гуртів України. Гурт навіть виїздив з концертами поза СРСР.

У 1976 році померла основна меценатка гурту —  Віра Васильєва. Це призводить до зміни першого складу гурту. На початку 80-тих «Арніка» переформатовується на електронний джаз-рок і бере нову назву «Лабіринт». Проте, у 1985 році покидає Україну і розпадається. 

Учасники/ці «Арніки» стали не менш успішними поодинці. У 2017 році «Арніка» дала концерт у Львові з нагоди 45-ти річчя, а у 2018 році концерт до 7-ти річчя народження В. Івасюка. 

Слухати «Арніку»:


Водограй 

(джаз-рок)

Гурт створений у 1975-му році у Дніпропетровській філармонії. Склад: джазові музиканти, саксофоніст, клавішник, барабанщик, басист, солістка Людмила Артеменко (екс-учасниця «Смерічки») та Віктор Шпортько.

«Водограй» був досить популярним. Солісти перемагали та кілька разів були у топі радянських премій. Також гурт записував музику до одного з радяських дитячих фільмів. 

Через обмеження та вимоги до музики, які встановлював СРСР гурт у 1980 році покинула частина засновників, а з часом він втратив самобутність і припинив існування.

Слухати «Водограй»:


Кобза 

(рок, фолк-рок, біґ-біт/біт)

Створений у 1969 році студентами-бандуристами Київської консерваторії. Але вони грали не просто на бандурах, а на електробандурах. Іншими особливостями «Кобзи» було використання народних інструментів та багатоголосся.

Проблеми з партією виникли ще на моменті узгодження назви гурту. Авжеж назва «Кобза» не сподобалась, а співзасновника гурту Новицького навіть викликали в Політбюро ЦК КП України для обґрунтування такої назви.   

Одразу на старті, на початку 70-тих гурт здобуває мінімальну популярність піснями: «А ми удвох», «Три трембіти» (М. Скорика), «Водограй» (В. Івасюка).

Коли у 1972 році Щербицький очолив партію — стало гірше. «Кобза», як і багато інших українських гуртів того часу, не мала доступу до популярних ресурсів та слухачів. 

Поступово гурт набирає популярності, виграє премії та конкурси і у 1978 випускає другий диск-гігант. На додаток до концертів по всьому СРСР «Кобза» гастролює за кордоном: Німеччина, Італія, Чехословаччина, Канада, США, Японія тощо. 

У 1986 після аварії на Чорнобильській АЕС партія відправляє «Кобзу» одним з перших гуртів для моральної підтримки ліквідаторів аварії. Надалі через неформатність гурт втрачає популярність, проте продовжує гастролювати. «Кобза» продовжує звучати й сьогодні.

Слухати «Кобзу»:


Еней, Дзвони, Візерунки шляхів 

(рок, біґ-біт, поп-рок, блюз, хард-рок) 

«Еней» створений наприкінці 1960-тих у Києві. На початках виконували як відомі радянські пісні так і західну музику — Бітлз. Згодом перейшли до української народної музики та власних композицій. У 1971 році гурт покидають лідери — Тарас Петриненко (вокаліст, клавішник, художній керівник гурту) та Олександр Блінов (ксилофоніст, ударник) і переходять у новий гурт «Дзвони». 

У 1974 році «Еней» та «Дзвони» обʼєднуються у «Візерунки Шляхів» і видають єдину платівку у 1976 році. Перша її частина через вимоги партії була насичена ідеологічно рядянщиною, а друга — більш вільна з українськими народними піснями та авторськими композиціями «Візерунки шляхів». 

Після приходу до влади у 1972 році Щербицького тиск партійних умов посилився і гурт зник через відсутність фінансування, комерційного концертного ринку, вимоги до радянськості музики та змісту.

Слухати:


Опришки 

(фольк-рок, біт)

Студентський гурт створений Русланом Іщуком у 1970 в Івано-Франківську. Він не підпорядковувався жодній з обласних філармоній як більшість тогочасних гуртів. «Опришки» були «самодіяльцями». 

В кінці 1970 року «Опришків» запросили виступити у готелі на Яблуницькому перевалі для чиновників та інших привілейованих  радянських людей.  «Опришки» сподобались і їх запросили до Київського Мюзик-холу. Відтоді карʼєра пішла стрімко вгору і вони стали одним із найпопулярніших гуртів України поруч з «Кобзою», «Смерічкою», «Арнікою» та «Ватрою».  

Окремі платівки Опришків навіть виходили у Канаді, США, Аргентині й Австралії. Через тиск партії, завершення навчання та сімейні обставини гурт припинив існування. Детальніші причини невідомі.

Слухати «Опришки»:


Досліджуте

А ще «Карпати», «Тріо Мареничі», «Музики», «Гуцулочка», «Ватра», «Світязь», «Черемош», «Жива вода». І це тільки частина гуртів, тому досліджуйте, бо вони забезпечили тяглість української культури в умовах обмежень, заборон та тиску СРСР. При тому — зуміли зберегти свою автентичність..


Ця публікація розроблена ГО “ЙОДА” за підтримки Міжнародної фундації виборчих систем (IFES), Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), Міністерства міжнародних справ Канади та британської допомоги від уряду Великої Британії. Будь-які думки, викладені у цій публікації, належать “ГО ЙОДА” і не обов’язково відображають погляди USAID, урядів США, Канади або Великої Британії.

зарепостити собі

шукай схоже за тегами

тобі також може сподобатись

Яку музику творили українці на Заході.
Оглядаємо найбільше дослідження про соціальну згуртованість українців.
У літературному просторі, де слова створюють фантазійні світи, часом реальність виявляється значно страшнішою, ніж будь-яка вигадка.
Про справжні причини демографічної кризи в Україні та можливі шляхи її вирішення через міграційну політику, повоєнне відновлення та відкритість української ідентичності.
Як безлад у просторі навколо впливає на злочинну поведінку людей і що справді допомагає побороти злочинність.