Вивих свідомості

Нон-конформісти, ейфорія вседозволеності та Львів

Зміст

Нон-конформісти, ейфорія вседозволеності та Львів

«Невільні люди не створять вільного карнавалу. Хочеш бути вільним – будь ним». 

Юрій Андрухович «Рекреації»


14 хвилин

Львів, 1990-й. До проголошення Незалежності ще рік, але вже зараз тут відбудеться перший із двох фестивалів «Вивих». Ця подія згуртує довкола себе не лише тусовку неформалів та творче середовище, а й взагалі всіх спраглих до свободи. 


Чому це взагалі можливо: перший фестиваль

У демократичних державах свобода слова гарантується законом, а у СРСР усі сфери публічного і навіть приватного контролювала комуністична цензура. Так було, поки Горбачов не оголосив «перебудову» (яка згодом приведе до розвалу Радянського Союзу). 

Також ця «політика гласності та демократизації» у Радянській Україні 80-х років створила ґрунт для громадських об’єднань — у тому числі студентських організацій. Тоді ж виникає Студентське братство Львівщини, яке братиме участь у Революції на граніті, а потім організує провокативний «Вивих» двічі: у 1990-му та 1992-му. 

Крім, того у 1989-му у Чернівцях вперше відбувся легендарний фестиваль «Червона рута». Вже тут, попри пильний нагляд КДБ, міліції та Компартії зі сцени публічно прозвучав Гімн України і люди розгорнули синьо-жовті прапори.

Повернемося до «Вивиху». Звідки ж взялася така назва для фестивалю достеменно невідомо, але, здається, вона пасує якнайкраще для того періоду. Покоління, що формується буквально на зламі системи має з одного боку — свободу та можливість нарешті стати видимими поза офіційним дискурсом. З іншого боку — достеменно невідомо що із цією свободою можна робити. 

Натовп на відкритті, фото: Любомир Петренко, джерело: amnesia.in.ua

«Перший фестиваль дав відчуття ейфорії вседозволеності: нарешті можна вийти посеред міста, перед оперним театром і на страшних децибелах кричати матюки», — Влодко Кауфман, художник.

Керівником першого фестивалю був Маркіян Іващишин, тодішній голова Студентського братства, режисером — Сергій Проскурня, художником агітаційної продукції був Юрій Кох. Сценарій розробляли Олександр Ірванець, Юрій Винничук і Любомир Петренко.

Щоб отримати дозвіл на проведення «Вивиху» від влади у 1990-му організатори приурочили його до Дня визволення Африки. Кошти на організацію виділив завод «Пластик», де ремонтували автомобілі. Рекламу фестивалю можна було побачити у місті на брошурах та плакатах, типографіка яких відсилала до революційних рухів аванґарду чи американських коміксів 60-х років.

Плакати Юрія Коха, джерело: amnesia.in.ua

Конкурс анекдотів, клітка на сцені та інше вивихнуте 

У 1990-му «Вивих» тривав три дні у Парку культури, головною «штукою» фестивалю було те, що відвідувачі ставали учасниками і співтворцями дійства. Яку ж музику можна було почути тут? Всяку, бо жодних обмежень чи цензури не існує: агітбригади, хори, оркестри, капели гармоністів, академічні театри опери і балету, також спортивно-хореографічні колективи і так далі. Але й так само виступали «Мертвий Півень» та «Плач Єремії», «Воплі Відоплясова», «Табула Раса», «Брати Гадюкіни» та багато інших, загалом — 56 виконавців і гуртів.

Фото: Любомир Петренко, джерело: amnesia.in.ua

Окремою програмою «Вивиху» були конкурси. Наприклад, для конкурсу політичного анекдоту організатори на сцені збудували клітку, в якій закрили всіх, хто хотів змагатися. Учасників конкурсу випускали з клітки за погані жарти за рішенням журі — «більшовицької тройки». Переможцем ставав той, хто залишиться у клітці якнайдовше — «назавжди». Або ж інший конкурс: «КОРОЛЕВА ДЕ-БІЛІВ-90» (КДБ), названий за однойменною поезією Віктора Неборака. 


Прокидання поезії

Ще однією точкою першого «Вивиху» стало «Прокидання поезії» у Львівській опері. Ось що про це пише Олександр Ірванець: 

«Напередодні – чи то пак напередночі – ми, поети, котрі брали участь у ранковій акції, зібралися в номері готелю “Львів”, того, що за спиною Оперного театру. Був день народження Володимира Цибулька, було чимало напоїв і дуже небагато закуски. Назар Гончар, також вже незабутній, привітав іменника мішечком часнику, пояснивши: це – вивихнута цибуля. Поспати тієї ночі нам майже не вдалося – годині о п’ятій ми вийшли з готелю і постукали на службовий вхід театру. Нас впустили, і ми пробрались на сцену, де вже були заздалегідь розставлені різного роду ложа – розкладачка, надувний матрац, ліжко звичайне, ліжко двоповерхове, якісь тапчани. Здивована прибиральниця (нічна прибиральниця?) саме закінчила протирати сцену мокрою шматою і довго озиралася на нас, відходячи з відром і шваброю за кулісу.

Пригадую, що Юрко Позаяк одразу влігся на матраці, ще й обіграв відому приказку – “Хто п’є пиво – той сПить криво”! Я засміявся з його жарту і застрибнув на другий ярус солдатської койки, піді мною, здається, влаштувався Андрухович. Порозлягалися хто де і Цибулько, і Бакс-Недоступ, і Либонь, і Неборак. Віктор Неборак і Назар Гончар, хоча й львів’яни, були усю ту ніч з нами. Вкрившись у ліжку легенькою ковдрою, я стягнув з себе і труси – бути першим голим чоловіком на сцені Львівського оперного тоді здавалося мені прикольним.Десь в інтернетрях є відео дуже невисокої якості, зняте із зали. Повзе угору важка металева протипожежна завіса, яка відділяє сцену від зали. Піднімається вона повільно, з деренчливим звуком, як будильник. Поети на сцені прокидаються. Я зістрибую зі своєї висоти, одразу ногами в джинси, тільки шмат плоті на коротку мить зблискує. Позаяк сідає на своєму матраці, застібає сорочку. Прокидаються інші хлопці. І ми починаємо читати…».


Незалежність і «Вивих»

Якщо перший фестиваль можна назвати «нащупуванням» накшталт «що буде, як далеко ми можемо зайти?», то «Вивих» у 1992-му проходив у тепер уже незалежній Україні і масштаб його був інакший. Парк культури змінився на центр Львова, а ключовим символом фестивалю став розписаний поезією будинок на площі Міцкевича, 10. 

Вивихнутий будинок

Окрім вже традиційного конкурсу анекдотів, на цей раз проводили акцію: поставили мікрофон позаду пам’ятника Міцкевичу і всі бажаючі могли підійти зачитати вірш, заспівати пісню або просто поговорити у нього. 

Ще одним перфомансом був похорон «Біди»: труну, що символізувала Біду проносили центром Львова під крики і барабани, а кожен міг кинути щось у неї. 


До речі, про «Бу-Ба-Бу»

Об’єднання «Бу-Ба-Бу» (Бурлеск-Балаган-Буфонада) неофіційно засновують у 85-му Юрій Андрухович, Віктор Неборак та Олександр Ірванець. Кожен із письменників має своє прізвисько: Андрухович — Патріарх, Неборак — Прокуратор, Ірванець — Підскарбій. Для них ідея карнавалу стала засадничою у процесі руйнування офіційної радянської культури, творчою енергією «низової» свідомості та культури. Ця карнавальна література відображала дійсність іронічно — висміюючи ті цінності, що були задекларовані у радянському суспільстві. 

Крім того, «Бу-Ба-Бу» зруйнували народницькі стереотипи у сприйнятті української поезії, основними мотивами якої майже два століття були визвольна боротьба й любов до батьківщини, а поет мусив бути пророком нації. Бубабісти переконали, що поет – це звичайна людина, яка може бути геть не ідеальною. В одному з інтерв’ю Олександр Ірванець казав: «Після “Бу-Ба-Бу” в українській поезії стало можливим писати все, досяжність успіху залежить тільки від міри таланту. Ми зруйнували дуже багато шаблонів». Або ж як описував це Неборак: «Ми намагалися зруйнувати певні стереотипи загумінковості української літератури, ніби це щось таке сільське, народницьке, повчальне, гіпертрофовано-цнотливе».


Замість висновків 

Уявіть собі: у ще радянській Львівській опері звучать вірші сучасних поетів чи рок-музика. Взагалі — жодних обмежень у самовираженні не існує. «Вивих» без перебільшення став ковтком повітря після років цензури та пафосу офіційної радянщини. Через абсурд, гумор та насміхання обидва фестивалі протистояли будь-яким обмеженням та несвободі. 


Ця публікація розроблена ГО “ЙОДА” за підтримки Міжнародної фундації виборчих систем (IFES), Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), Міністерства міжнародних справ Канади та британської допомоги від уряду Великої Британії. Будь-які думки, викладені у цій публікації, належать “ГО ЙОДА” і не обов’язково відображають погляди USAID, урядів США, Канади або Великої Британії.

зарепостити собі

шукай схоже за тегами

тобі також може сподобатись

Що таке кемп та як він перетворився на спосіб іронічної політичної критики
Інструкція по боротьбі із російським колоніалізмом від автора першого інтелектуального квір-роману в Україні.
Шлях до однієї з кращих українських акторок попри скруту та радянські репресії
Естетика 2010-х та інтерфейс «вирваний з рук корпорацій»
Трендсетерка французької моди родом із України, зірка у Франції та засновниця орфізму, яка підкорила Європу.

Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home2/bomediac/public_html/wp-includes/functions.php on line 5471