Мая Дерен — українка, яка зачарувала світове кіно

Одна з найвідоміших режисерок, яка знімала авангардні короткометражки, любила вуду, танці та зневажала Голлівуд.

Зміст

Одна з найвідоміших режисерок, яка знімала авангардні короткометражки, любила вуду, танці та зневажала Голлівуд.



Мая Дерен — авторка фільмів, яка народилась у Києві та реформувала незалежне кіно в Америці. Дерен підтримувала експериментальні фільми, заснувавши «The Creative Film Foundation» для допомоги режисерам і режисеркам такого напряму.

Вона — киянка, що змінила незалежний кінематограф своїми магічними стрічками. Мая Дерен, яку називають «матір’ю» американського авангардного кіно, випустила 6 короткометражних фільмів та книгу про гаїтянське вуду. Її дебютна стрічка «Полудневі тенета» 1943 р. — перлина незалежного кіно, яка викликала фурор на Каннах та отримала Ґран-прі.

Кожна робота — зображення її світу, емоційної особистості та щира любов до кінематографа. Бувши центральною жіночою фігурою експериментального кіно 1940-х рр., Мая Дерен мала характерний стиль у фільмах, який поєднував собою сновидіння, танці та транс. У її творчості знайшли натхнення імениті режисери, серед яких культовий Девід Лінч.

Фото Маї Дерен (1946). Джерело: imdb.com

Ранні роки мисткині

Елеонора Деренковська, таке справжнє ім’я режисерки, народилася в Києві у 1917 р. у сім’ї психіатра Соломона Деренковського та Марії Фідлер. Коли дівчинці виповнилося 5 років, її сім’я емігрувала до США. Елеонора кілька років відвідувала школу в Женеві, а згодом, повернувшись, навчалась в Сиракузькому університеті, де вивчала журналістику. Там вона познайомилася зі своїм першим чоловіком Ґреґорі Бардеком, студентом-активістом. Мая, здобувши освіту в галузі англійської літератури, почала цікавитись фотографією, кінематографом та поезією, але вона вважала себе «поганою поетесою». Пізніше вона працює секретаркою у Кетрін Данхем — «королеви чорного танцю», що вплинуло на становлення Дерен як режисерки.Одружившись вдруге, з чеським емігрантом Александром Гакеншмідом, Елеонора стає Маєю Дерен, а нове ім’я означає зі санскриту «ілюзія». Разом із чоловіком вона знімає експериментальний фільм, в якому робить першу спробу передати свій магічний світ через кінематограф.


Фільм, що змінив авангардне американське кіно

Мая Дерен випускає 14-ти хвилинну стрічку у 1943 р., яка надалі стає найвагомішою роботою американського авангарду — «Полудневі тенета». Чорно-білий фільм нагадує повторюваний сон, в якому лише дві фігури: протагоністка, яку зіграла сама Дерен та загадкова чорна фігура з дзеркалом на обличчі. Просякнута нереальністю, стрічка — поетичний тандем танцю та трансу. У фільмі достатньо символічних предметів: квітка, ніж, ключ, які можна тлумачити з фрейдистського погляду. Сама режисерка заперечувала схожість її фільмів із фільмами сюрреалістів.

Для Маї головним завданням було відобразити почуття та емоції людини, а не зафіксувати саму подію. Глядач поринає у внутрішній світ героїні, де її таємничі сни змінюються на реальність. В епізоді за епізодом розкривається містичність подорожі протагоністки. Глибокі душевні переживання героїні стають основним фокусом у фільмі. Вражає також візуальна частина, монтаж та рухи камери — усе це створює неповторний світ, який Дерен створила у своєму з чоловіком будинку з бюджетом лише у 250$.ʼ

Кадр із фільму «Полудневі тенета» (1943) реж. Мая Дерен. Джерело: imdb.com

Подальша творчість

Наступна короткометражна стрічка «На землі» (1944) починається там, де закінчується її дебют — у морі. На відміну від попередньої роботи цей фільм виводить назовні приховану динамічність зовнішнього світу. Мая знов грає головну роль, де вона народжується з пінистих хвиль та з’являється на піску, немов русалка. Допитлива героїня вирушає в химерну сновидну подорож та руйнує простори місця та часу: переміщення по дереву змінюється на галасливу буржуазну вечірку, члени якої не помічають жінку, а вихід з дерев’яного будинку переносить Маю на вершину великої скелі біля моря. Знайти свою ідентичність — ось головна мета, яку ставить перед собою Дерен, вирушаючи у вир  різноманітних подій.

Дерен обожнювала танець, зазначаючи, що у кіно вона може «змусити світ танцювати». У її наступній роботі «Вправа з хореографії на камеру» (1945) танець не тільки стає ядром стрічки, а й передає силу людського тіла. Плавні та різкі, повільні та швидкі рухи танцівника Таллі Бітті у різних локаціях режисерка ставить на передній план. Вона синтезує все це в єдине ціле, що вводить глядача в гіпноз. Завдяки Кетрен Данхем танець стає основною пристрастю в житті режисерки та починає проявлятися в роботах. Дерен знімає «Ритуал у трасфігурованому часі» (1946) та «Медитація на насильство» (1948) — фільми, в яких хореографія стає головним елементом візуалу, а камера стає повноцінним учасником кінорозповіді.


Подорож на Гаїті та захоплення вуду

У 1947 р. Дерен розлучається з чоловіком та відправляється в 9-місячну експедицію на Гаїті. Ця країна не просто залишила слід у її творчості — режисерка повністю захоплюється їхньою культурою, а саме ритуалами й практиками вуду. Отримавши стипендію Ґуґґенгайма і ставши першою лавреаткою за творчу роботу в кіно, вона вклала ці гроші в поїздку на Гаїті та на створення її наступного фільму. «Гаїтянська зйомка» — величезний матеріал, який так і не був опублікований за житті мисткині. Проте Дерен випустила книгу, яка стала етнографічним скарбом — «Божественні Вершники: Живі Боги Гаїті», що детально описує тонкощі релігії вуду.

Протягом 7-ми років режисерка тричі відвідувала Гаїті, дедалі більше занурюючись у їхню релігію та знімаючи багато фото-, відео- та аудіоматеріалу. Мая, яку корінні жителі тепло приймали, стала безпосередньою учасницею церемоній, допомагала проводити їх. Стан одержимості не є божевіллям, вважала Дерен, але є присутністю богів і божественної енергії в трансі. Це відображено  у фільмі, який згодом був завершений її третім чоловіком Тейдзі Іто та його дружиною у 1977 році. Глядачеві передають сутність трансу: рухи, танці, трансформації учасників ритуалу майстерно зображені на екрані завдяки панорамуванню та сповільненій зйомці.


Остання робота

«Саме око ночі» (1955) — цим фільмом завершується творчість та життя Маї Дерен. Для цієї кінострічки вона співпрацювала з відомим хореографом Ентоні Тюдором. Остання робота авторки — квінтесенція її творчості, яку сама Дерен називала «балетом ночі». Знову не обійшлося без танців, де учасники кружляють у чорному просторі, яке нагадує безмежне небо з зірками.

Здоров’я Дерен в останні роки життя погіршувалося. Вони з Тейдзі Іто жили скрутно, їм не вистачало грошей навіть на їжу. Останній дріб’язок подружня пара могла витратити на корм для своїх кішок, яких Мая обожнювала. Режисерка була вкрай емоційною, запальною і вразливою, що позначалося на її самопочутті. Аби представляти фільми публіці, вона вживала амфетаміни, які приймала за «вітаміни». У п’ятницю, 13 жовтня 1961 року, у віці 44-ох років Маї Дерен не стало через крововилив у мозок. Оточення по-різному називало причину смерті режисерки в такому молодому віці. Посилалися на вживання наркотичних препаратів, її лють і темперамент, виснаження і навіть вплив вуду.

Кадр з фільму «На землі» (1944) реж. Мая Дерен. Джерело: imdb.com

Внесок у кінематограф

Мая Дерен — авторка, фільми якої мали власну неповторну реальність і спонукали наступників до створення своїх кінострічок. У роботах сучасного Девіда Лінча «Внутрішня імперія» та «Малголленд Драйв» помітні ідеї фільмографії Дерен: мотиви, двійники, стан, подібний до сну. Режисерка надзвичайно вплинула на американське незалежне кіно: окрім послідовників в особі Стена Брекеджа — піонера експериментального кіно, у 1986 р. Американський інститут кіномистецтва заснував нагороду Маї Дерен, аби відзначити незалежних кінематографістів.

Короткометражні експериментальні стрічки дозволили Маї Дерен змінити незалежне кіно 1940-х років і ввійти в історію кінематографа як неординарна особистість, що палко любить фільми, хореографію і котів.


Авторка: Олександра Колосовська

Редакторка: Сніжана Мала

зарепостити собі

шукай схоже за тегами

тобі також може сподобатись

Як кіно розповідає про «одержимих митців». Еволюція тропу від класичної кінострічки «Червоні черевички» до сенсаційної «Субстанції».
«Плем’я» Мирослава Слабошпицького — знаковий сучасний український фільм, що показує жорстоку реальність життя в інтернаті для людей із вадами слуху.
Прискорене та сповільнене кінознімання, прихована камера, стоп-кадр — усі ці операторські засоби, які застосовують сучасні режисери, використовував і Дзиґа Вертов 95 років тому у «Людині з кіноапаратом».
Виникнення квір-репрезентації на великому екрані