Тренд на недоспоживання, знаний у соцмережі ТікТок як underconsumption core, набуває все більшої популярності, адже молодь не лише почала ставити під сумнів природу сучасної споживацької культури, але й зіткнулася із проблемою нестачі коштів на проживання. Нова тенденція підштовхує користувачів до усвідомлення, що якість життя полягає не в кількості речей, а в — реальній потребі.



Послідовники underconsumption core також намагаються побороти вплив інфлюенсерів, які часто провокують людей на імпульсивні покупки рубриками з новими товарами та купою реклами. «Як на мене, купувати речі у величезних обсягах, щоденно їздити в «Таргет» (ред. американська мережа гіпермаркетів) й мати новий наряд щодня не є чимось нормальним. Я також вважаю, що це не те життя, до якого варто прагнути», — каже інфлюенсерка та послідовниця тренду, Сабріна Паре, у відео.
Роль інфлюенсерів у нездоровій природі сучасної споживацької культури
Може здаватися, що соцмережі вже не перший раз вибухають протестом через те, що блогери та відомі люди постійно нав’язують продукцію. Насправді так і є. У 2023, тобто за рік до появи underconsumption core, ми вже бачили схожий тренд, щоправда, тоді він називався деінфлюенсинг.
Деінфлюенсинг — це велике соціальне, а також культурне явище, яке стрімко поширилося в ТікТок, саме як тенденція відмови від впливу інфлюенсерів та гіперспоживання усієї продукції, яку вони «щиро» рекламують. Хоча це має відмінності з трендом на споживання, вони все ж мають спільну рису — розуміння проблеми сучасної споживацької культури та намагання боротися з нав’язаними ідеями та принципами.
Користувачі соцмереж також часто зазначають, що тренд недоспоживання не заперечує звичайне споживання, а радше порушує питання його справжніх меж. Проте в еру соцмереж і блогерів, які безперервно рекламують товари, розуміння «нормального» споживання значно викривилося, і умовна межа необхідного лише зростає.
Цю ідею теж підтверджують слова інфлюенсерки та подкастерки, Джулі Джордж, яка у коментарі для журналу Vogue сказала: «Гадаю, проблема полягає в тому, що соціальні мережі, культура інфлюенсерів та постійний потік огляду покупок повністю спотворили наші уявлення про те, яким має бути «нормальне» споживання». А у своїх соцмережах дівчина показує людям, що не варто постійно слідувати всім трендам та скуповувати нові товари.
Недоспоживання як можливість вижити
Цей тренд швидко підхопила американська молодь, яка часто скаржиться на низький рівень життя через високі ціни на продукти та житло. Також говорять про складнощі виплати кредитів, які брали, щоб навчатися в університеті. За даними Education Data Initiative, у середньому заборгованість однієї людини з федеральної студентської позики в Сполучених Штатах Америки становить 37 574 долари.

У своїй статті Vogue також звертає увагу на цю проблему та цитує викладача Метрополійного університету Торонто, Омара Фареса: «Молоде покоління стикається з величезним фінансовим та економічним тиском». Тобто не лише пересічні користувачі помічають тенденцію, яка змушує їх обмежувати власні витрати, але й науковці також.
Часто можна помітити, як 20-30 річні люди публікують відео, де жаліються на сучасний стан ринку нерухомості та підвищення цін на оренду житла. «Скоро мені виповниться 27 років і сьогодні я знову повертаюся до батьківського дому, — так розпочинає своє відео в ТікТок фітнес-тренерка Джемма Апсон-МакПайк, а далі продовжує: — Це зовсім не те, чого я очікувала для себе у 27 років, але аж така серйозна зараз криза оренди».
@gemupsonmcpike Feeling for anyone else in the same situation 🥲 #fyp #rentalcrisis #melbourne #costoflivingcrisis #australia
♬ original sound – Gemma 💪🏼🏃🏽♀️
У такому разі недоспоживання є цілком вимушеним кроком. Люди намагаються економити не з думкою про екологію та не через бажання вирватися із нездорової споживацької культури, нав’язаної трендами соцмереж. Великій частці молоді доводиться робити це, щоб утримувати гідний рівень життя та мати змогу покривати базові потреби.
Недоспоживання — романтизація бідності?
До того ж у мережі з’являється все більше дописів та коментарів, які лише насміхаються над ідеєю тренду недоспоживання, говорячи, що це робиться виключно для того, щоб прикрити неспроможність купувати більше та дорожче. Такої думки дотримується й агентка з нерухомості Софі Хінн, яка у коментарі для статті CNBC сказала, що це романтизація середнього класу.
Але насправді ідеї недоспоживання дотримуються не лише ті люди, які не можуть дозволити собі нові й постійні покупки. Underconsumption core — це універсальний тренд, а тому багато обирають його концепт через досить відмінні власні цінності. Так, наприклад, Джулі Джордж опублікувала відео під назвою «Концепт недоспоживання очима мінімалістки, яка любить розкіш». У ньому ділиться, що часто купляє якісні речі, які слугують роками та не витрачає гроші на те, що ще не закінчилося (як її парфуми).
Отже, тренд на недоспоживання не є чимось однозначно позитивним або негативним. Він відображає різні реалії: для одних — це спосіб зберегти фінансову стабільність в умовах економічного тиску, для інших — цілком свідомий вибір на користь якості. У будь-якому разі, цей рух змушує задуматися про надмірне споживання та вплив соціальних мереж на природу сучасної споживацької культури. Недоспоживання може стати корисним для тих, хто прагне усвідомленіше ставитися до своїх потреб.
Редакторка: Богдана Гайнюк