Про те, чи відрізняється від «класичного» бізнесу? В чому прикол? Які соціальні підприємництва є у вашому місті? Чи означає «соціальне» – неякісне, безкоштовне або зі знижкою.
9 хвилин
Економічні свободи, вільний ринок та відкритий доступ до можливостей – одні з фундаментальних принципів існування та розвитку демократичної держави. Ці принципи гарантують можливість вільно управляти власною працею, майном та займатися підприємництвом. Відповідно, люди та суспільства в таких умовах розвивають економіку, породжують інновації та підвищують рівень життя. Це все відомо і зрозуміло багатьом – «Just Business». Проте, відносно нещодавно у підприємництві виник підхід, який не просто генерує прибутки, інновації та нові робочі місця, а й вирішує суспільні проблеми. Мова йде про соціальне підприємництво. Підтримка та створення соціальних підприємств — те, що громадяни та підприємці можуть робити на економічному фронті для розвитку економічного потенціалу. І це надзвичайно важливо в умовах оборонної війни.
Що таке «соціальне підприємництво»?
З визначенням одразу починаються труднощі, бо дати однозначне та вичерпне досить складно через новизну. Окей, давайте з простішого, що ж таке «підприємництво»? За визначенням, яке було введене професором Говардом Стівенсоном та використовується у Гарвардській бізнес школі:
«Підприємництво – це пошук можливостей поза межами контролю ресурсів».
По-перше:
Пошук можливостей. Конкуренція на ринку висока і аби мати успіх потрібно постійно слідкувати за вікном можливостей. В цей момент потрібно продемонструвати прогрес щоб залучити ресурси і здобути прибуток.
По-друге:
Можливості = ціннісна пропозиція, яка є новою в одному з 4 напрямів:
- інноваційний продукт;
- інноваційна бізнес-модель;
- створення кращої або дешевшої версії вже існуючого продукту;
- націлювання існуючого продукту на нові аудиторії.
І наостанок:
Можливості поза межами контролю ресурсів = обмеженість ресурсів підприємства. Підприємства з високим потенціалом повинні мобілізувати додаткові ресурси, а не тільки користуватися ресурсами (фінансовими, часовими, людськими) власників та засновників.
Соціальне підприємництво є вже модифікацією-додатком до «підприємництва» і тому є дещо іншим.
Соціальне підприємництво (далі скорочено СП) – це підприємництво створене з метою вирішення певної суспільної проблеми чи проблем шляхом підприємницької діляьності. Тобто основною відмінністю СП від звичайного підприємництва є мотив створення: в СП ним є вирішення соціальної проблеми та позитивні суспільні зміна, а у класичного підприємства – отримання прибутку.
Не всі погоджуються з цим. Дослідник Роджер Мартін та дослідниця Саллі Осберг у статті в журналі “Stanford Social Innovation Review” контраргументують тезу про те, що відмінність СП від звичайного підприємства можна пояснити лише мотивацією: підприємців спонукають гроші, а соціальних підприємців — альтруїзм. Натомість дослідники стверджують: і звичайний підприємець (назвемо його Андрій), і соціальна підприємиця (Марічка) сильно мотивовані «можливістю», яку вони виявляють. Андрій і Марічка невпинно переслідують це бачення та отримують значну психічну винагороду від процесу втілення своїх ідей в реальність. Немає значення чи працюють вони в прибутковому чи неприбутковому контексті, більшість підприємців ніколи не отримують повної фінансової компенсації за витрачений час, ризик та зусилля.
Науковці наголошують на іншій відмінності між підприємництвом та СП – ціннісній пропозиції.
Ціннісна пропозиція – це основна цінність або цінності які дає підприємство клієнту. Те, в чому є ключова цінність± коли людина купує продукт чи послугу певного підприємства. Наприклад, ціннісна пропозиція Nike складається з 4 компонентів:
- Доступність: продукти можна знайти в багатьох магазинах на планеті в майже будь-який час або замовити в інтернеті;
- Персоналізація та виготовлення на замовлення (кастомізація): є можливість замовити продукти змінені відповідно до власних бажань;
- Інноваційність: технологічність та інноваційність продуктів Nike та проведення досліджень для розробки передових продуктів;
- Статусність: продуктами компанії користуються найуспішніші спортсмени/ки світу.
Повернімося до ключової відмінності звичайного підприємця та соціального підприємця. Для підприємця ціннісна пропозиція створена та спрямована на обслуговування ринків, забезпечення попиту та отримання фінансового прибутку. На старті діяльності підприємства очікується, що підприємець та його/її інвестори отримають певну особисту фінансову вигоду. Прибуток є обов’язковою умовою, необхідною для сталості будь-якого підприємства та засобом досягнення його кінцевої мети на ринку.
Соціальний підприємець не передбачає і не організовує підприємство для створення значних фінансових прибутків для себе та своїх інвесторів. Натомість соціальний підприємець прагне отримати цінність у формі великомасштабної трансформаційної вигоди, яка нараховується або значному сегменту суспільства, або суспільству в цілому. Ціннісна пропозиція соціального підприємця фокусується на маргіналізовані, незабезпечені, дискриміновану, виключену групу населення. Таким групам часто бракує економічних чи політичних потуг впливу для комфортного життя та задоволення власних потреб. Тобто, ціннісною пропозицією є сама трансформаційна користь/суспільна зміна.
Чи соціальні підприємства є неприбутковими? Ні, вони прибуткові. Єдиний нюанс – прибутки спрямовуються на функціонування підприємства та розвиток, а не засновникам, інвесторам чи акціонерам. Консенсусу щодо єдиного стандартного визначення ще немає, проте, науковці погоджуються, що соціальне підприємництво поєднує підприємницьку діяльність із соціальною місією.
Як просто зрозуміти чи підприємство соціальне?
Тут вже простіше! Потрібно перевірити наявність основної ознаки – мети створення та діяльності підприємства. А ще зрозуміти в чому ціннісна пропозиція СП. Це може бути:
- Надання робочих місць представникам/цями певної групи соціальної групи. Наприклад, Veterano Group – це соціальне підприємництво створене ветеранами російсько-української війни, де працівниками є також ветерани. До Veterano Group входять Veterano Pizza, Veterano Brownie та Veterano Coffee.
- Створення механізму для впровадження суспільної зміни чи трансформації. Urban Space 100 – це громадський ресторан у Івано-Франківську. 80% прибутку ресторану направлено винятково на реалізацію громадських проектів. До речі, саме Urban Space був одним із найперших соціальних підприємств в Україні.
- Створення унікального на ринку продукту та/або послуги, який потрібний певній соціальній групі. Інвафішки – це магазин товарів та послуги для людей з інвалідністю, які допоможуть їм суттєво підвищити рівень якості життя.
Є ще така штука як «соціально відповідальний бізнес» або науковою мовою – «бізнес з корпоративною соціальною відповідальністю». Якщо коротко, то це коли підприємство займає активну соціальну громадську позицію і частину прибутку фінансує у проєкти спрямовані на вирішення певної соціальної чи громадської проблеми.
Яка користь державі та суспільству від соціальних підприємств?
По-перше, СП створюють продукти та послуги для тих соціальних груп, про яких часто забувають звичайні підприємства. Це сприяє інклюзивності суспільства.
По-друге, така інклюзивність та економічна участь усіх соціальних груп сприяє розвитку економіки, добробуту та якості рівня життя.
По-третє, СП орієнтовані на вирішення суспільних проблем та впровадження позитивних змін. Тому частково «заміняє» державу там, де вона не встигає або наразі неспроможна надати ті чи інші послуги.
Слово “соціальне” означає менш якісне?
Ні. Часом коли ми чуємо слово «соціальне», то думаємо це щось неякісне, дешеве, зі знижкою або взагалі безкоштовне. Проте, це стереотип, який виник через часте використання слова «соціальний» у назвах та рекламі магазинів, аптек, маркетів, ринків тощо.
Соціальне підприємство дбає або не дбає про високу якість своїх продуктів та послуг так само, як звичайні підприємства з багатомільйонним прибутком. Те саме з ціною. Соціальні підприємства утворюють ціну відповідно до ринку, витрат та власної бізнес моделі. Зайдіть до прикладу у Veterano Group і порівняйте ціни на піцу з відомими вам піцеріями.
Слово «соціальне» у «соціальному підприємстві» є насамперед ідентифікатором для нас з вами як споживачів.
Соціальний (від лат., товариський, громадський): 1. Пов’язаний з життям і стосунками людей у суспільстві; суспільний. 2. Який має на меті зміну суспільних виробничих відносин (джерело: Словник іншомовних слів).
Скільки соціальних підприємств в Україні та світі?
Складно однозначно і точно сказати, бо по-перше, поняття відносно нове, а по-друге не всі підприємства ідентифікують себе як соціальні. Проте, дослідження проведені у 2015-2020 роках Асоціацією соціальних підприємств Великої Британії та Британською Радою припускає, що у світі є близько 11 мільйонів підприємств. В Україні за різними дослідженнями підсумованими у аналітичному звіті “Соціальне підприємництво в Україні: Економіко-правовий аналіз”є близько 1000 підприємств станом на 2020 рік.
Як знайти соціальне підприємство у своєму місті?
Гугліть, ходіть і питайте!
Єдиного списку, на жаль, немає. Від редакції «бо медіа» радимо тих в кого ми вже були: ресторани Urban Space, Veterano Pizza, Львівська свічкова мануфактура, соціальне ательє Lady D, пекарня Горіховий Дім та сортувальня та ГО Україна без сміття.
Ця публікація розроблена ГО “ЙОДА” за підтримки Міжнародної фундації виборчих систем (IFES), Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), Міністерства міжнародних справ Канади та британської допомоги від уряду Великої Британії. Будь-які думки, викладені у цій публікації, належать “ГО ЙОДА” і не обов’язково відображають погляди USAID, урядів США, Канади або Великої Британії.