Чому всім нам треба прочитати Ханну Арендт

Інструкція про тоталітаризм і зло від топової філософині 20-го століття

Зміст

Інструкція про тоталітаризм і зло від топової філософині 20-го століття


Як можна робити такі звірства? Де їхня людяність?» — такі моральні питання я ставив собі вперше, коли ще у школі дізнався про нацистські концентраційні табори та радянські ГУЛАГи. «Та й чорт з тим злом! Воно вже в далекому минулому» — думав я. Але ні. У 2020-му, дізнавшись про концтабір «Ізоляція» у Донецьку, який створили росіяни та бойовики так званих «ДНР», ці питання знову зависли без відповіді. Думаю, вони актуалізувалися у багатьох зокрема після масових вбивств українців росіянами в Бучі навесні 2022 року. 

Ми стали свідками жахливих і травматичних подій, а емоційне перевантаження не дає знайти якесь логічне пояснення вчинкам росіян. І може здатися, що пояснення немає. Проте, це не так. Його дала Ханна Арендт. Вона у деталях дослідила нацизм та сталінізм, була присутня на суді головного архітектора та виконавця геноциду євреїв і висунула теорію «банальності зла», яка дасть відповіді на всі мої та ваші запитання щодо росіян.


Хто вона

Ханна Арендт — єврейсько-німецька історикиня, письменниця, журналістка і одна з найвпливовіших філософинь 20 століття.

Ханна Арендт

Ханна народилася у Пруссії у 1906 році і вивчала теологію у кращих університетах країни. До того ж у період філософського буму на чолі з її викладачем Мартіном Хайдеггером, з яким, до речі, умолодої Арендт були стосунки. Ханна будувала карʼєру в науці. Керівником її дисертації був інший великий мислитель —  Карл Ясперс.

У 1930-тих у політиці Прусії збільшився вплив нацистів і до 1933-го для євреїв стало надто небезпечно. Арендт тоді навіть намагалася повідомити світові що насувається велика небезпека і хотіла провести дослідження про масштаби антисемітизму. Але її з мамою затримало Гестапо. Їх звинуватили у антидержавній пропаганді і арештували. Вони відсиділи вісім дні, а одразу ж після звільнення втекли. Спочатку на 7 років до Парижу, потім — у Нью-Йорк. 

Арендт працювала волонтерила для інших євреїв-втікачів, постійно була у європейських спільнотах і писала статті для журналів. Всесвітня слава і вплив прийшли у 1951 році, коли філософиня публікує першу велику працю — «Витоки тоталітаризму».


Витоки тоталітаризму

Ханна Арендт досліджує появу та розвиток двох найвпливовіших тоталітарних — режимів нацизму та сталінізму.

Книга складається з трьох есеїв: «Антисемітизм», «Імперіалізм» і «Тоталітаризм». 

У першому есеї Арендт описує причини збільшення популярності ідей расизму і розвиток дискримінації як на рівні законів, так і на рівні буденності. 

У другому есеї авторка досліджує сучасний імперіалізм і доходить до висновку, що він виникає в умовах, коли економічна експансія зіштовхється з національними обмеженнями. Арендт пише: «Імперіалізм народився, коли правлячий клас капіталістичного виробництва зіштовхнувся з національними обмеженнями своєї економічної експансії. Буржуазія звернулася до політики через економічну необхідність, бо вона не хотіла відмовлятися від капіталістичної системи, невід’ємним законом якої є постійне економічне зростання. Вона повинна була нав’язати цей закон своїм урядам і оголосити експансію кінцевою політичною метою зовнішньої політики». Крім цього Арендт описує «континентальний імперіалізм» і появу «панслав’янський» та «пангерманських» рухів, які замінили політичні партії своєю ворожістю до держави як такої, її парламентів та інституцій. 

У третьому есеї «Тоталітаризм» філософиня описує методи тоталітарних рухів та держав, і те, як «рухи» замінюють соціальні класи на єдину масу. А далі тримають масу у тотальній покорі через силові органи (наприклад, таємну поліцію) і терор (полон, концтабори, ГУЛАГи). Значну увагу Аренд приділяє створенню альтернативної реальності, у якій стирається грань правди і неправди. На думку Арендт, спотворення реальності у поєднанні з терором змушує людей у тоталітарних державах сліпо підкорятися: «Ідеальним суб’єктом тоталітарного правління є не переконаний нацист чи переконаний комуніст, а люди, для яких різниця між фактом і вигадкою (тобто реальністю досвіду) і різниця між істинним і хибним (тобто стандартами думки) більше не існує».

«Витоки тоталітаризму» — це праця, що показує тоталітаризм в деталях. Ханна Арендт дала людству своєрідний «флюгер», щоб ми розуміли як і де може виникнути тоталітаризм. Світ ідентифікував тоталітаризм у Росії занадто пізно, а дехто досі сліпий.  Ця праця Арент дозволяє зрозуміти сутність сучасної Росії і росіян, які підкоряються режиму.

Отже, з тим що таке зло Ханна Арендт розібралася, але що там з відповідальністю?


«Айхман в Єрусалимі. Розповідь про банальність зла»

У 1960-му, почувши про захоплення Адольфа Айхмана та плани щодо його суду, Ханна Арендт миттю зв’язалася з «The New Yorker» і запропонувала поїхати до Ізраїлю висвітлювати судовий процес. Аби ви не ґуґлили: Адольф Айхман — це офіцер Третього Рейху, який був відповідальним за геноцид євреїв. Арендт тоді хотіла перевірити свої теорії, розроблені у «Витоках тоталітаризму» і подивитись як відбуватиметься правосуддя щодо людини, про яку вона писала. 

Під час судового процесу Ханна була вражена буденною поведінкою Айхмана. Він був звичайним маленьким лисуватим бюрократом, або як писала Арендт: «він був жахливо нормальним».

Ключове, що цікавило Аренд у судовому процесі, це питання про те, чи зло є радикальним або ж воно —  просто легковажна схильністю «простих людей» підкорятися наказам без критичної оцінки наслідків своїх дій. 

Під час суду Айхман не визнав провини за свої дії і не виявив ненависті до тих, хто його судив. Він навіть стверджував, що не несе відповідальності за злочини, бо він просто «виконував свою роботу», «виконував свій обовв’язок та закон». 

Аргумент Арендт полягав у тому, що Айхман не був монстром. Вона вважала, що його дії були зумовлені не злим умислом, а скоріше сліпою відданістю режиму та його потребою бути причетним. Арендт писала, що Айхман був не здатний мислити самостійно, оскільки на суді зокрема послідовно використовував «стандартні фрази і власноруч вигадані кліше». Тоді Арендт й вигадала фразу «банальність зла», щоб описати феномен Айхмана.

Головне від чого застерігає Аренд у цій праці — недооцінення можливості виникнення тоталітаризму у майбутньому і тези про те, що нацисти (і ті, які безпосередньо чинили злочини, і ті, хто підтримував режим) були психічно хворими. Суд на Айхманом показав, що найбільші злочинці людства — такі ж самі люди. 

Для Арендт суд над Айхманом став переломним моментом у її мисленні і в останнє десятиліття життя, вона дедалі більше займалася моральною філософією.


Це ж було вже

Як і більшість українців сьогодні, так і Ханну Арендт турбували схожі морально-філософські запитання. Філософиня детально дослідила зло і описала його сутність та механізми. Сьогодні ж її аргументи й тези логічно лягають у пояснення дій Росії та майбутнього суду. Ми вже бачили таке зло і знаємо, що з ним робити.


Ця публікація розроблена ГО “ЙОДА” за підтримки Міжнародної фундації виборчих систем (IFES), Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), Міністерства міжнародних справ Канади та британської допомоги від уряду Великої Британії. Будь-які думки, викладені у цій публікації, належать “ГО ЙОДА” і не обов’язково відображають погляди USAID, урядів США, Канади або Великої Британії.

зарепостити собі

шукай схоже за тегами

тобі також може сподобатись

Яку музику творили українці на Заході.
Оглядаємо найбільше дослідження про соціальну згуртованість українців.
У літературному просторі, де слова створюють фантазійні світи, часом реальність виявляється значно страшнішою, ніж будь-яка вигадка.
Про справжні причини демографічної кризи в Україні та можливі шляхи її вирішення через міграційну політику, повоєнне відновлення та відкритість української ідентичності.
Як безлад у просторі навколо впливає на злочинну поведінку людей і що справді допомагає побороти злочинність.