Громадянська освіта – твій ген демократії

Рецепт компетентного громадянства. Покрокова інструкція з чого почати самонавчання та добірка корисних ресурсів.

Зміст

На формування особистості може впливати купа факторів. Від прослуховування Pink Floyd у віці 3 років і аж до виховання та шкільної освіти. Значна частина уявлень та глибинних переконань формується в шкільні та студентські роки. Одне з невідʼємних завдань для демократичної держави та суспільства – дати на цьому етапі якісну громадянську освіту. Навчають їй не тільки вчителі, а й батьки, суспільство, ЗМІ, релігія та ви самі. 


Що таке громадянська освіта?

Громадянська освіта – це знання, навички та ставлення, що допомагають нам жити разом за спільними правилами, розвивати себе і державу, і жити разом мирно. 


Стовпи громадянської освіти: знання, цінності, поведінка

Перед тим як перейти до інструкції з громадянської самоосвіти, розглянемо її складові. Професор Авів Коен на основі досвіду громадянської освіти в Ізраїлі виділяє 4 аспекти громадянської освіти.

  • Надати політичні знання про формат та особливості актуальної держави та суспільства, аби розуміти які ми та чому ми такі. Сформувати громадянську і політичну грамотність. Оце якраз про гілки влади, повноваження та громадянство. А ще: про особливості суспільства, історичні факти та розвиток державотворення
  • Надати та пояснити інформацію про універсальні нормативні цінності та принципи держави, які вважаються важливими для підтримки єдності та співжиття в суспільстві. 
  • Розвинути індивідуалістичну поведінку. Надати інтелектуальні та практичні інструменти, необхідні для життя в демократичній державі. Акцент робиться на особистій поведінці, такій як незалежність, самовираження у думках та діях, відповідальність. Так громадянам відомі різні інструменти участі та самореалізації: від президентства чи роботи у якомусь міністерстві до громадського радника/ці чи волонтера/ки.
  • Розвинути комунальну/суспільну поведінку, відчуття приналежності особистості до більших спільнот та готовності в певних умовах жертвувати особистими інтересами заради суспільних. Цей стовпець громадянської освіти (комунальна поведінка)  включає компоненти з першого стовпа – знання (факти про спільну історію держави) та другого – цінностей (лояльність і воля до жертви). 

Покрокова інструкція громадянської самоосвіти.

Крок 1 – Бути чесними перед собою. Перше і найважливіше – постійно ставити собі питання: незручні, складні, неприємні – всілякі. Важливо бути чесними перед собою і не створювати ілюзій. Якщо чогось не знаєте – це нормально, можна дослідити. Кажіть собі – зараз я не маю відповіді на це питання, але подумаю і буду мати. Питання для міркувань:

  • Що та хто впливає на мою думку? (друзі, родичі, ЗМІ, лідери/ки думок)
  • Що я знаю про демократію? Звідки я про це знаю?
  • Які мої стереотипи? Чи усі вони шкідливі? 
  • Які мої думки та переконання не підкріплені доказами і фактами?


Крок 2 – Постійно перевіряйте знання та дізнавайтеся нове.

Подумайте, що ви вже добре знаєте, а яке невідоме потрібно дослідити глибше. Чи достатньо ви громадянсько та політично грамотні. Знаєте про три гілки влади, то дізнайтесь нахіба цей принцип і як працює кожна з гілок. Питання для міркувань: 

  • Яка форма правління та державного устрою в Україні? Які вони взагалі бувають?
  • Яка роль кожної гілки влади? Які органи та інституції до них входять? Які їх повноваження?
  • Як формувалася українська державність? Що вплинуло на неї? 
  • Які особливості українського суспільства? Що нам характерно, а що ні?  
  • Хто входить до українського суспільства? Які соціальні групи? Чи це тільки українці за паспортом? 
  • Які повноваження місцевого самоврядування, міського/сільського/селищного голови та ради?
  • Як у вашому місті мешканці поводяться не так як всюди, або так само? 
  • Чи достатньо я знаю про історичні особливості формування України? 
  • Чи мої знання не застаріли? 


Крок 3 – Усвідомте цінності та принципи.

Пізнайте принципи та цінності демократії, а потім подумайте, що вони означають для вас. Питання для міркувань:  

  • Що таке свобода та відповідальність?  
  • Які мої права як людини? 
  • Що я не хочу аби хтось робив по відношенню до мене?
  • Що я не дозволю собі робити  по відношенню до інших?
  • Що означає принцип рівності? Чому існує нерівність? Які причини?
  • Що таке свобода самовираження? Де вона закінчується? 
  • Чи порушував/ла я колись чиюсь свободу? Чи хтось  порушував мою свободу?
  • Що таке справедливість?
  • На обмеження яких прав я погоджуюся? За яких умов?
  • Які мої персональні цінності та принципи? Чи перегуються вони з демократією?


Крок 4 – Оцініть свою поведінку як окремого/ої громадянина/ки.

Поспостерігайте за своєю поведінкою. Оцініть себе як окремого громадянина/ку. Подумайте як ви берете участь в демократії. Питання для міркувань:  

  • Як я можу брати участь в демократичному процесі крім голосувань на виборах чи участі в протестах? Які інструменти ще можна спробувати? 
  • Чи завжди поведінка відповідає моїм цінностям і принципам?


Крок 5 – Проаналізуйте себе в суспільстві.

Прослідкуйте якою є ваша взаємодія з суспільством. Якими є традиції, звичаї та культура поведінки у різних ваших спільнотах. В компанії друзів, університетській групі, родині, на роботі, в чаті сусідів тощо. Питання для міркувань:

  • Яка моя роль в суспільстві? 
  • Що таке суспільне благо?
  • Чи я готовий/а жертвувати власними інтересами заради суспільного блага? Якщо так, то коли, в яких умовах? Якщо ні, то чому?


Крок 6 – Ретельно підберіть джерела інформації.

Уявлення «що в світі робиться» ми черпаємо з новин та соцмереж. А далі формуємо судження: чи все добре, погано, нормально, може бути, взувати нині чоботи чи кросівки і тд.

Питання для міркувань:  

  • Чому я схильний/а довіряти цій людині, ЗМІ, організації? Чи мають вони експертність? Чи можуть помилятися?
  • Які ЗМІ я читаю найчастіше?
  • Як часто я звертаю увагу на джерело в новинах? А як часто перевіряю достовірність новин?
  • Чи виходить мені черпати інформацію з різних незалежних джерел?

Підбірка корисних ресурсів

  1. Серія інтервʼю «Dem_Talk» з представниками громадянського суспільства, державної влади та експертами на навколодемократичні теми: вибори, право голосу, доброчесність, громадянська участь, інклюзія тощо.
  1. WAS на тему глобальної історії та Канал ім.Т.Г. Шевченка одні з кращих на тему української історії. 
  1. Розмови з моральними авторитетами, лідерами думок та представниками різних суспільних груп й секторів у проєкті «Ukraine NOW: Візія Майбутнього» від НАЗК (Національне агентство з питань запобігання корупції). 
  1. Дискусії про виклики та можливості, які вийдуть на перший план в Україні одразу після перемоги над ворогом. Проєкт «ТО МИ» від Інституту стратегії культури. 
  1. ЗМІ та медіа:
  2. СуспільнеРадіо СвободаГолос Америки (новини, репортажі);
  3. Мілітарний (експертно про військо та війну, новини, подкасти, інтерʼю, аналітичні статті);
  4. The Ukrainians (новини, репортажі, подкасти, спецпроєкти);
  5. Амнезія та Ukraїner  (медіа про українську культуру).

Насамкінець

Повноцінно розвинена демократична держава не може існувати без демократичного суспільства, компетентних та відповідальних громадян. В основі демократії як концепту лежать принципи влади народу, громадянської участі та відповідальності. Без участі громадян в житті громади, суспільства, держави демократії не буде. Громадянська освіта – це один з генів демократії. Якщо ви не натрапили впродовж життя на якісну громадянську освіту – це не вирок і все можна наздогнати. Читайте «бо медіа» та підписуйтесь у телеграм, твіттер, інстаграм та фейсбук. «Бо медіа» та ГО «ЙОДА» працюють для того,  аби в Україні було більше компетентних, грамотних та освічених громадян. А якщо ви шарите, то поширюйте свої знання та корисний контент з друзями. Бо хто як не ми і коли як не зараз має розвивати та захищати демократію в Україні 😉


Ця публікація розроблена ГО “ЙОДА” за підтримки Міжнародної фундації виборчих систем (IFES), Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), Міністерства міжнародних справ Канади та британської допомоги від уряду Великої Британії. Будь-які думки, викладені у цій публікації, належать “ГО ЙОДА” і не обов’язково відображають погляди USAID, урядів США, Канади або Великої Британії.

зарепостити собі

шукай схоже за тегами

тобі також може сподобатись

Оглядаємо найбільше дослідження про соціальну згуртованість українців.
У літературному просторі, де слова створюють фантазійні світи, часом реальність виявляється значно страшнішою, ніж будь-яка вигадка.
Як безлад у просторі навколо впливає на злочинну поведінку людей і що справді допомагає побороти злочинність.
І хто її формує: еліти, громадяни, уряд чи діалог
Як використати відходи зруйнованих будівель на користь розвитку циркулярної економіки і хто вже робить це в Україні