Окрім народження Ісуса Христа
3 хвилини
За часів радянського союзу колядувати заборонялося. Це могли трактувати як прояв буржуазного націоналізму. Ви, ймовірно, також чули історію про арештовану коляду та загалом про славнозвісну політику комуністичної партії щодо Різдва. Однак, не зважаючи на це — традиція жива. Що в ній особливого, або ж такого, про що ви могли не чути?
Йдеться про створення світу
Ми точно знаємо, що колядки виникли давно, за однією з версій — ще у дохристиянські часи. Тоді ж свято Коляди було приурочене до зимового сонцестояння, тобто найкоротшого світлового дня і найдовшої ночі. Коляда — це основне річне свято, яке знаменувало перехід від старого року до нового. Воно відтворювало своєю структурою прирубіжну кризову ситуацію, коли з хаосу виникав космос. Символічно світ помирає і народжується новий. Саме ж слово «колядка» первісно не має стосунку до канонічного Різдва.
Колядки роблять причетними до цього народження світу, яке відбувається «тут і зараз», переносячи своїх виконавців і слухачів у сакральний простір і час. Такі колядки відносять до космогонічних. Наприклад, відома нам усім «Ой як же було ізпрежди віка», власне, й оповідає про створення світу.
Колядки з космогонічними мотивами містять елементи, які фольклористи відносять до найархаїчніших: образ світового дерева, образ птахів-творців, мотив розростання світу тощо. Вік колядок визначають повязуючи їх мотиви з історичними реаліями тої чи іншої доби. Вперше слов’янський фольклорний колядковий рядок із рефреном зустрічається у чеських джерелах за 14-15 століття, у празькому рукописі. Однак, саме космогонічні колядки у писемних джерелах зафіксовані відносно пізно — у 19-му столітті. А Михайло Грушевський присвятив таким колядкам окрему розвідку.
Йдеться про побажання господарю
Інший вид колядок, який фольклористи та історики відносять до найдавніших — це величальні колядки. Провідними мотивами колядок цієї групи є величання господаря, господині, парубка, дівчини. Впевнені, ви чули колядки з побажаннями господарю злагоди, добробуту, врожаю, приплоду худоби та народження дітей. У якійсь мірі величальні колядки віддзеркалювали світоглядні уявлення людей, що базувалися на магічних діях і віруваннях у силу слова. Тобто, промовивши побажання — можна було домогтися бажаного результату.
У колядці «Добрий вечір тобі, пане господарю», теж вітають господаря. У цьому творі використаний давній в колядках мотив: прихід трьох гостей. Однак якщо в дохристиянські часи гостями були «славне сонечко», «ясний місяць», «дрібний дощик», то в більш пізні часи — християнські «празники».
Йдеться про повстанців
Окрім релігійних, чи-то фольклорних мотивів у колядках йдеться про повсякденне, суспільне та, подекуди, і політичне життя. Особливістю Заходу України можна назвати популярність колядок, які виникли після Другої світової війни і оспівують трагічну долю України, захоплену більшовиками.Такі пісні називаються повстанськими, оскільки присвячені національно-визвольній боротьбі Організації українських націоналістів (ОУН) та Українській повстанській армії (УПА). Найвідоміша серед них колядка «Сумний Святий вечір» відома не лише в Україні, а й на всіх континентах світу, куди емігрували українці:
Сумний Святий вечір в сорок шостім році, По всій нашій Україні плач на кожнім кроці. Сіли вечеряти, а діти питають: Мамо, мамо, де наш тато? Чом не вечеряють? Тато на чужині за синами плаче, Мав він їх як трьох соколів, більше не побачить. Один син у Сибіру, другий у Берліні, Третій пішов у Бандери, щоб служити Україні! Сумний Святий вечір в сорок шостім році, По всій нашій Україні плач на кожнім кроці.
Ця публікація розроблена ГО “ЙОДА” за підтримки Міжнародної фундації виборчих систем (IFES), Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), Міністерства міжнародних справ Канади та британської допомоги від уряду Великої Британії. Будь-які думки, викладені у цій публікації, належать “ГО ЙОДА” і не обов’язково відображають погляди USAID, урядів США, Канади або Великої Британії.