Що таке дизайн-код міста

Що робить місто зручним та красивим?


Як часто ви прогулювались своїм містом й отримували естетичну насолоду від навколишнього оточення, замість відчуття непорядку і хаосу? Якщо ви маєте потребу ходити пішки на навчання або на роботу, цілком ймовірно, що ваш маршрут пролягав через нескінченну одноманітну огорожу або масиви сірих бетонних будинків-коробок. Можливо, вам муляли очі рясні різнобарвні таблички та рекламні вивіски, безладні парковки,  переривчасті велосипедні доріжки, тераси, які перекривають тротуар, занадто високі сходинки чи бордюри, через які легко спіткнутися. Зрештою, якщо ви йдете вздовж величезної площі, переповненій гулом автомобілів, прогулянка по ній не те, що не принесе задоволення — це й прогулянкою назвати важко, адже такий перенасичений шумом простір хочеться якнайшвидше подолати.

Сьогодні значну увагу приділяють збереженню історичної ідентичності сучасного міста. Міське середовище, інфраструктура та архітектура у кожному окремому випадку є досить складними за своєю структурою, яка містить  історичні пам’ятки, житлові будинки, споруди, дороги, вивіски і вітрини. Коли кожен з цих елементів намагається завоювати нашу увагу, конкуруючи один з одним — виникає справжній хаос.

Комплексний підхід до створення естетичного зовнішнього вигляду міста, що одночасно спрямований на забезпечення зручності та доступності користування інфраструктурою, називається дизайн-кодом міста. Завданням дизайн-коду є впорядкування вуличного середовища міста, забезпечення загальних правил для оформлення міських просторів і будівель, що робить їх логічними і легко сприйнятливими для жителів.

За допомогою дизайнерських прийомів можна вдало комбінувати безліч компонентів, спрямовувати їх у правильному напрямку, передавати культурні особливості і навіть ефективно рекламувати. А завдяки належному освітленню та зручній інфраструктурі можна створити більш безпечне середовище для мешканців. 

Дизайн-код міста регулює наступні аспекти міського простору:

  • Громадські території (як от парки, сквери, тротуари, зупинки громадського транспорту та місця для паркування);
  • Навігацію (це включає елементи вуличної, дорожньо-транспортної та велосипедної інфраструктури);
  • Благоустрій (зовнішня реклама, інформаційні вивіски та освітлення вулиць);
  • Тимчасові споруди (наприклад, літні кафе, вбиральні, кіоски);
  • Малі архітектурні об’єкти (це можуть бути фонтани, вуличні меблі, арт-об’єкти);
  • Елементи озеленення (ландшафтний дизайн).

До прикладу, дизайн-код міста може включати рекомендації щодо підбору фарби для підʼїздів, зовнішнього вигляду плитки та правила її очищення, палітру кольорів для тинькування утеплених балконів, щоб ті не виглядали хаотично, а гармонійно поєднувалися один з одним.

У багатьох європейських містах вже давно розроблено чіткі і при цьому непомітні для людей правила, які допомагають створити комфортну атмосферу та мінімізувати вплив зовнішньої реклами на архітектурний стиль міста. Вітрини магазинів, білборди та вивіски швидше  підпорядковуються архітектурному вигляду міста, аніж формують його. У великих історичних центрах, таких як Рим, вивіски на фасадах будівель зазвичай відсутні, при цьому інформація про магазини розміщується на вітринах. У Парижі своя особливість: чим мініатюрніша, акуратніше та делікатніше виготовлена і розташована вивіска, тим більше уваги потенційних клієнтів вона привертає.Особливу увагу приділяють вибору шрифтів, стилістиці, кольорам і формі, які повинні гармонійно вписуватися в архітектуру будівель. Це вимагає заміни великих яскравих рекламних конструкцій на естетично приємні та мінімалістичні вивіски, які не порушують історичну архітектурну спадщину. Такий підхід був запроваджений зокрема у центрі Львова, коли після масштабного обліку вивісок підприємці почали змінювати фасади та подавати проєкти на затвердження влади щодо зовнішньої реклами.

Процес створення схеми розміщення реклами 

Існують навіть норми, які визначають, що в історичній частині міста вивіски рекомендується виготовляти із природних матеріалів, наприклад, металу, смальти, скла, кераміки та дерева, використовуючи традиційні техніки: ковальство, литво, гравіювання, різьбу, вітраж, гнуте скло, емаль, розпис, мозаїку. Наприклад, в історичному центрі австрійського міста Зальцбург, ви помітите, що будівлі оздоблені витонченими металевими вивісками. Це зумовлено архітектурними особливостями міста, оскільки цей матеріал ідеально вписується в архітектурний стиль цього міста і є більше підходящим для оформлення фасадів старовинних будівель, аніж сучасні матеріали, які заборонені законодавством щодо зовнішньої реклами.

Вивіски у м. Зальцбург

Звичайно, одними лише вивісками питання не вирішити. Місто Копенгаген у Данії славиться своєю високою комфортністю для пішоходів та інфраструктурою для велосипедистів. У ньому знаходиться найбільша мережа велосипедних доріжок у світі, яка налічує 350 кілометрів. Ці доріжки часто відділені від проїжджої частини автомобільних доріг, і оснащені спеціальними світлофорами для безпечного руху велосипедистів.

Маленькі кроки,  як от дотримання правил щодо розташування вивісок чи правильний вибір кольорів, ймовірно не розвяжуть глобальні проблеми міста, але можуть значно поліпшити його візуальний вигляд. Результатом є організований та привабливий вигляд міського простору, що впливає на естетичне задоволення всіх, хто в ньому перебуває, і, звісно ж, збільшує популярність серед туристів.


Ця публікація розроблена ГО “ЙОДА” за підтримки Міжнародної фундації виборчих систем (IFES), Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), Міністерства міжнародних справ Канади та британської допомоги від уряду Великої Британії. Будь-які думки, викладені у цій публікації, належать “ГО ЙОДА” і не обов’язково відображають погляди USAID, урядів США, Канади або Великої Британії.
Вам може сподобатись!