Громадянська освіта – твій ген демократії

Рецепт компетентного громадянства. Покрокова інструкція з чого почати самонавчання та добірка корисних ресурсів.

Зміст

Рецепт компетентного громадянства. Покрокова інструкція з чого почати самонавчання та добірка корисних ресурсів.      


8 хвилин

На формування особистості може впливати купа факторів. Від прослуховування Pink Floyd у віці 3 років і аж до виховання та шкільної освіти. Значна частина уявлень та глибинних переконань формується в шкільні та студентські роки. Одне з невідʼємних завдань для демократичної держави та суспільства – дати на цьому етапі якісну громадянську освіту. Навчають їй не тільки вчителі, а й батьки, суспільство, ЗМІ, релігія та ви самі. 


Що таке громадянська освіта?

Громадянська освіта – це знання, навички та ставлення, що допомагають нам жити разом за спільними правилами, розвивати себе і державу, і жити разом мирно. 


Стовпи громадянської освіти: знання, цінності, поведінка

Перед тим як перейти до інструкції з громадянської самоосвіти, розглянемо її складові. Професор Авів Коен на основі досвіду громадянської освіти в Ізраїлі виділяє 4 аспекти громадянської освіти.

  • Надати політичні знання про формат та особливості актуальної держави та суспільства, аби розуміти які ми та чому ми такі. Сформувати громадянську і політичну грамотність. Оце якраз про гілки влади, повноваження та громадянство. А ще: про особливості суспільства, історичні факти та розвиток державотворення
  • Надати та пояснити інформацію про універсальні нормативні цінності та принципи держави, які вважаються важливими для підтримки єдності та співжиття в суспільстві. 
  • Розвинути індивідуалістичну поведінку. Надати інтелектуальні та практичні інструменти, необхідні для життя в демократичній державі. Акцент робиться на особистій поведінці, такій як незалежність, самовираження у думках та діях, відповідальність. Так громадянам відомі різні інструменти участі та самореалізації: від президентства чи роботи у якомусь міністерстві до громадського радника/ці чи волонтера/ки.
  • Розвинути комунальну/суспільну поведінку, відчуття приналежності особистості до більших спільнот та готовності в певних умовах жертвувати особистими інтересами заради суспільних. Цей стовпець громадянської освіти (комунальна поведінка)  включає компоненти з першого стовпа – знання (факти про спільну історію держави) та другого – цінностей (лояльність і воля до жертви). 

Покрокова інструкція громадянської самоосвіти.

Крок 1 – Бути чесними перед собою. Перше і найважливіше – постійно ставити собі питання: незручні, складні, неприємні – всілякі. Важливо бути чесними перед собою і не створювати ілюзій. Якщо чогось не знаєте – це нормально, можна дослідити. Кажіть собі – зараз я не маю відповіді на це питання, але подумаю і буду мати. Питання для міркувань:

  • Що та хто впливає на мою думку? (друзі, родичі, ЗМІ, лідери/ки думок)
  • Що я знаю про демократію? Звідки я про це знаю?
  • Які мої стереотипи? Чи усі вони шкідливі? 
  • Які мої думки та переконання не підкріплені доказами і фактами?


Крок 2 – Постійно перевіряйте знання та дізнавайтеся нове.

Подумайте, що ви вже добре знаєте, а яке невідоме потрібно дослідити глибше. Чи достатньо ви громадянсько та політично грамотні. Знаєте про три гілки влади, то дізнайтесь нахіба цей принцип і як працює кожна з гілок. Питання для міркувань: 

  • Яка форма правління та державного устрою в Україні? Які вони взагалі бувають?
  • Яка роль кожної гілки влади? Які органи та інституції до них входять? Які їх повноваження?
  • Як формувалася українська державність? Що вплинуло на неї? 
  • Які особливості українського суспільства? Що нам характерно, а що ні?  
  • Хто входить до українського суспільства? Які соціальні групи? Чи це тільки українці за паспортом? 
  • Які повноваження місцевого самоврядування, міського/сільського/селищного голови та ради?
  • Як у вашому місті мешканці поводяться не так як всюди, або так само? 
  • Чи достатньо я знаю про історичні особливості формування України? 
  • Чи мої знання не застаріли? 


Крок 3 – Усвідомте цінності та принципи.

Пізнайте принципи та цінності демократії, а потім подумайте, що вони означають для вас. Питання для міркувань:  

  • Що таке свобода та відповідальність?  
  • Які мої права як людини? 
  • Що я не хочу аби хтось робив по відношенню до мене?
  • Що я не дозволю собі робити  по відношенню до інших?
  • Що означає принцип рівності? Чому існує нерівність? Які причини?
  • Що таке свобода самовираження? Де вона закінчується? 
  • Чи порушував/ла я колись чиюсь свободу? Чи хтось  порушував мою свободу?
  • Що таке справедливість?
  • На обмеження яких прав я погоджуюся? За яких умов?
  • Які мої персональні цінності та принципи? Чи перегуються вони з демократією?


Крок 4 – Оцініть свою поведінку як окремого/ої громадянина/ки.

Поспостерігайте за своєю поведінкою. Оцініть себе як окремого громадянина/ку. Подумайте як ви берете участь в демократії. Питання для міркувань:  

  • Як я можу брати участь в демократичному процесі крім голосувань на виборах чи участі в протестах? Які інструменти ще можна спробувати? 
  • Чи завжди поведінка відповідає моїм цінностям і принципам?


Крок 5 – Проаналізуйте себе в суспільстві.

Прослідкуйте якою є ваша взаємодія з суспільством. Якими є традиції, звичаї та культура поведінки у різних ваших спільнотах. В компанії друзів, університетській групі, родині, на роботі, в чаті сусідів тощо. Питання для міркувань:

  • Яка моя роль в суспільстві? 
  • Що таке суспільне благо?
  • Чи я готовий/а жертвувати власними інтересами заради суспільного блага? Якщо так, то коли, в яких умовах? Якщо ні, то чому?


Крок 6 – Ретельно підберіть джерела інформації.

Уявлення «що в світі робиться» ми черпаємо з новин та соцмереж. А далі формуємо судження: чи все добре, погано, нормально, може бути, взувати нині чоботи чи кросівки і тд.

Питання для міркувань:  

  • Чому я схильний/а довіряти цій людині, ЗМІ, організації? Чи мають вони експертність? Чи можуть помилятися?
  • Які ЗМІ я читаю найчастіше?
  • Як часто я звертаю увагу на джерело в новинах? А як часто перевіряю достовірність новин?
  • Чи виходить мені черпати інформацію з різних незалежних джерел?

Підбірка корисних ресурсів

  1. Серія інтервʼю «Dem_Talk» з представниками громадянського суспільства, державної влади та експертами на навколодемократичні теми: вибори, право голосу, доброчесність, громадянська участь, інклюзія тощо.
  1. WAS на тему глобальної історії та Канал ім.Т.Г. Шевченка одні з кращих на тему української історії. 
  1. Розмови з моральними авторитетами, лідерами думок та представниками різних суспільних груп й секторів у проєкті «Ukraine NOW: Візія Майбутнього» від НАЗК (Національне агентство з питань запобігання корупції). 
  1. Дискусії про виклики та можливості, які вийдуть на перший план в Україні одразу після перемоги над ворогом. Проєкт «ТО МИ» від Інституту стратегії культури. 
  1. ЗМІ та медіа:
  2. СуспільнеРадіо СвободаГолос Америки (новини, репортажі);
  3. Мілітарний (експертно про військо та війну, новини, подкасти, інтерʼю, аналітичні статті);
  4. The Ukrainians (новини, репортажі, подкасти, спецпроєкти);
  5. Амнезія та Ukraїner  (медіа про українську культуру).

Насамкінець

Повноцінно розвинена демократична держава не може існувати без демократичного суспільства, компетентних та відповідальних громадян. В основі демократії як концепту лежать принципи влади народу, громадянської участі та відповідальності. Без участі громадян в житті громади, суспільства, держави демократії не буде. Громадянська освіта – це один з генів демократії. Якщо ви не натрапили впродовж життя на якісну громадянську освіту – це не вирок і все можна наздогнати. Читайте «бо медіа» та підписуйтесь у телеграм, твіттер, інстаграм та фейсбук. «Бо медіа» та ГО «ЙОДА» працюють для того,  аби в Україні було більше компетентних, грамотних та освічених громадян. А якщо ви шарите, то поширюйте свої знання та корисний контент з друзями. Бо хто як не ми і коли як не зараз має розвивати та захищати демократію в Україні 😉


Ця публікація розроблена ГО “ЙОДА” за підтримки Міжнародної фундації виборчих систем (IFES), Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), Міністерства міжнародних справ Канади та британської допомоги від уряду Великої Британії. Будь-які думки, викладені у цій публікації, належать “ГО ЙОДА” і не обов’язково відображають погляди USAID, урядів США, Канади або Великої Британії.

зарепостити собі

шукай схоже за тегами

тобі також може сподобатись

Яку музику творили українці на Заході.
Оглядаємо найбільше дослідження про соціальну згуртованість українців.
У літературному просторі, де слова створюють фантазійні світи, часом реальність виявляється значно страшнішою, ніж будь-яка вигадка.
Про справжні причини демографічної кризи в Україні та можливі шляхи її вирішення через міграційну політику, повоєнне відновлення та відкритість української ідентичності.
Як безлад у просторі навколо впливає на злочинну поведінку людей і що справді допомагає побороти злочинність.