Рецепт компетентного громадянства. Покрокова інструкція з чого почати самонавчання та добірка корисних ресурсів.
8 хвилин
На формування особистості може впливати купа факторів. Від прослуховування Pink Floyd у віці 3 років і аж до виховання та шкільної освіти. Значна частина уявлень та глибинних переконань формується в шкільні та студентські роки. Одне з невідʼємних завдань для демократичної держави та суспільства – дати на цьому етапі якісну громадянську освіту. Навчають їй не тільки вчителі, а й батьки, суспільство, ЗМІ, релігія та ви самі.
Що таке громадянська освіта?
Громадянська освіта – це знання, навички та ставлення, що допомагають нам жити разом за спільними правилами, розвивати себе і державу, і жити разом мирно.
Стовпи громадянської освіти: знання, цінності, поведінка
Перед тим як перейти до інструкції з громадянської самоосвіти, розглянемо її складові. Професор Авів Коен на основі досвіду громадянської освіти в Ізраїлі виділяє 4 аспекти громадянської освіти.
- Надати політичні знання про формат та особливості актуальної держави та суспільства, аби розуміти які ми та чому ми такі. Сформувати громадянську і політичну грамотність. Оце якраз про гілки влади, повноваження та громадянство. А ще: про особливості суспільства, історичні факти та розвиток державотворення
- Надати та пояснити інформацію про універсальні нормативні цінності та принципи держави, які вважаються важливими для підтримки єдності та співжиття в суспільстві.
- Розвинути індивідуалістичну поведінку. Надати інтелектуальні та практичні інструменти, необхідні для життя в демократичній державі. Акцент робиться на особистій поведінці, такій як незалежність, самовираження у думках та діях, відповідальність. Так громадянам відомі різні інструменти участі та самореалізації: від президентства чи роботи у якомусь міністерстві до громадського радника/ці чи волонтера/ки.
- Розвинути комунальну/суспільну поведінку, відчуття приналежності особистості до більших спільнот та готовності в певних умовах жертвувати особистими інтересами заради суспільних. Цей стовпець громадянської освіти (комунальна поведінка) включає компоненти з першого стовпа – знання (факти про спільну історію держави) та другого – цінностей (лояльність і воля до жертви).
Покрокова інструкція громадянської самоосвіти.
Крок 1 – Бути чесними перед собою. Перше і найважливіше – постійно ставити собі питання: незручні, складні, неприємні – всілякі. Важливо бути чесними перед собою і не створювати ілюзій. Якщо чогось не знаєте – це нормально, можна дослідити. Кажіть собі – зараз я не маю відповіді на це питання, але подумаю і буду мати. Питання для міркувань:
- Що та хто впливає на мою думку? (друзі, родичі, ЗМІ, лідери/ки думок)
- Що я знаю про демократію? Звідки я про це знаю?
- Які мої стереотипи? Чи усі вони шкідливі?
- Які мої думки та переконання не підкріплені доказами і фактами?
Крок 2 – Постійно перевіряйте знання та дізнавайтеся нове.
Подумайте, що ви вже добре знаєте, а яке невідоме потрібно дослідити глибше. Чи достатньо ви громадянсько та політично грамотні. Знаєте про три гілки влади, то дізнайтесь нахіба цей принцип і як працює кожна з гілок. Питання для міркувань:
- Яка форма правління та державного устрою в Україні? Які вони взагалі бувають?
- Яка роль кожної гілки влади? Які органи та інституції до них входять? Які їх повноваження?
- Як формувалася українська державність? Що вплинуло на неї?
- Які особливості українського суспільства? Що нам характерно, а що ні?
- Хто входить до українського суспільства? Які соціальні групи? Чи це тільки українці за паспортом?
- Які повноваження місцевого самоврядування, міського/сільського/селищного голови та ради?
- Як у вашому місті мешканці поводяться не так як всюди, або так само?
- Чи достатньо я знаю про історичні особливості формування України?
- Чи мої знання не застаріли?
Крок 3 – Усвідомте цінності та принципи.
Пізнайте принципи та цінності демократії, а потім подумайте, що вони означають для вас. Питання для міркувань:
- Що таке свобода та відповідальність?
- Які мої права як людини?
- Що я не хочу аби хтось робив по відношенню до мене?
- Що я не дозволю собі робити по відношенню до інших?
- Що означає принцип рівності? Чому існує нерівність? Які причини?
- Що таке свобода самовираження? Де вона закінчується?
- Чи порушував/ла я колись чиюсь свободу? Чи хтось порушував мою свободу?
- Що таке справедливість?
- На обмеження яких прав я погоджуюся? За яких умов?
- Які мої персональні цінності та принципи? Чи перегуються вони з демократією?
Крок 4 – Оцініть свою поведінку як окремого/ої громадянина/ки.
Поспостерігайте за своєю поведінкою. Оцініть себе як окремого громадянина/ку. Подумайте як ви берете участь в демократії. Питання для міркувань:
- Як я можу брати участь в демократичному процесі крім голосувань на виборах чи участі в протестах? Які інструменти ще можна спробувати?
- Чи завжди поведінка відповідає моїм цінностям і принципам?
Крок 5 – Проаналізуйте себе в суспільстві.
Прослідкуйте якою є ваша взаємодія з суспільством. Якими є традиції, звичаї та культура поведінки у різних ваших спільнотах. В компанії друзів, університетській групі, родині, на роботі, в чаті сусідів тощо. Питання для міркувань:
- Яка моя роль в суспільстві?
- Що таке суспільне благо?
- Чи я готовий/а жертвувати власними інтересами заради суспільного блага? Якщо так, то коли, в яких умовах? Якщо ні, то чому?
Крок 6 – Ретельно підберіть джерела інформації.
Уявлення «що в світі робиться» ми черпаємо з новин та соцмереж. А далі формуємо судження: чи все добре, погано, нормально, може бути, взувати нині чоботи чи кросівки і тд.
Питання для міркувань:
- Чому я схильний/а довіряти цій людині, ЗМІ, організації? Чи мають вони експертність? Чи можуть помилятися?
- Які ЗМІ я читаю найчастіше?
- Як часто я звертаю увагу на джерело в новинах? А як часто перевіряю достовірність новин?
- Чи виходить мені черпати інформацію з різних незалежних джерел?
Підбірка корисних ресурсів
- Серія інтервʼю «Dem_Talk» з представниками громадянського суспільства, державної влади та експертами на навколодемократичні теми: вибори, право голосу, доброчесність, громадянська участь, інклюзія тощо.
- WAS на тему глобальної історії та Канал ім.Т.Г. Шевченка одні з кращих на тему української історії.
- Розмови з моральними авторитетами, лідерами думок та представниками різних суспільних груп й секторів у проєкті «Ukraine NOW: Візія Майбутнього» від НАЗК (Національне агентство з питань запобігання корупції).
- Дискусії про виклики та можливості, які вийдуть на перший план в Україні одразу після перемоги над ворогом. Проєкт «ТО МИ» від Інституту стратегії культури.
- ЗМІ та медіа:
- Суспільне, Радіо Свобода, Голос Америки (новини, репортажі);
- Мілітарний (експертно про військо та війну, новини, подкасти, інтерʼю, аналітичні статті);
- The Ukrainians (новини, репортажі, подкасти, спецпроєкти);
- Амнезія та Ukraїner (медіа про українську культуру).
Насамкінець
Повноцінно розвинена демократична держава не може існувати без демократичного суспільства, компетентних та відповідальних громадян. В основі демократії як концепту лежать принципи влади народу, громадянської участі та відповідальності. Без участі громадян в житті громади, суспільства, держави демократії не буде. Громадянська освіта – це один з генів демократії. Якщо ви не натрапили впродовж життя на якісну громадянську освіту – це не вирок і все можна наздогнати. Читайте «бо медіа» та підписуйтесь у телеграм, твіттер, інстаграм та фейсбук. «Бо медіа» та ГО «ЙОДА» працюють для того, аби в Україні було більше компетентних, грамотних та освічених громадян. А якщо ви шарите, то поширюйте свої знання та корисний контент з друзями. Бо хто як не ми і коли як не зараз має розвивати та захищати демократію в Україні 😉
Ця публікація розроблена ГО “ЙОДА” за підтримки Міжнародної фундації виборчих систем (IFES), Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), Міністерства міжнародних справ Канади та британської допомоги від уряду Великої Британії. Будь-які думки, викладені у цій публікації, належать “ГО ЙОДА” і не обов’язково відображають погляди USAID, урядів США, Канади або Великої Британії.