Вмерти заради успіху

Як кіно розповідає про «одержимих митців». Еволюція тропу від класичної кінострічки «Червоні черевички» до сенсаційної «Субстанції».

Зміст

Наскільки далеко може піти людина заради слави? Кіно неодноразово зображувало історії успіхів реальних та вигаданих особистостей, з їхнім непростим шляхом до вершини («Засновник», «Соціальна мережа»). Проте серед фільмів про видатних у своїй галузі зустрічаються і ті, які готові віддати все, щоб отримати бажане. Вони — «одержимі митці».Цей троп не є надто поширеним, але влучно зображує істинного прихильника своєї справи: інтерес переходить у дикий фанатизм. Складні персонажі, яким характерний перфекціонізм і нещадність до себе стають головними героями у багатьох сучасних стрічках: «Чорний лебідь», «Одержимість» та «Субстанція» (нова сенсаційна робота) є лише верхівкою айсберга «одержимого митця». Троп — втілення фрази «або пан, або пропав».

Кого називають «одержимим митцем»?

«Одержимий митець» — той, хто повністю занурюється у ремесло, прагнучи досконалості. У результаті це призводить до саморуйнування. Такі герої часто пов’язані з конкретним видом діяльності, зокрема творчості: музика або танці стають головною пристрастю та справою усього життя. Персонаж ставить реалізацію мистецьких ідей та цілей вище за здоров’я та взаємовідносини. У фільмах, де використовують цей троп, зображується тонка грань між щирою жагою та божевіллям. Саме безумство пріоритет героя.

Одним із найперших прикладів цього збірного образу є Вікторія зі стрічки «Червоні черевички» 1948 року. Вона — перспективна балерина, яка розривається між вірністю танцю і прагненням до кохання. Через два роки, у 1950-му, кіносвіт побачив нового «одержимого митця» — Норму Дезмонд із «Бульвар Сансет», яка у минулому була відомою акторкою німих фільмів. Вона відкидала думки, що публіка її забула, а навпаки — живила ілюзіями повернення колишньої слави. Із цих робіт починається ера тропу «одержимого митця», що активно розвиватиметься у 21 столітті.

Марення славою

Майбутнє, в якому персонажі купаються у променях слави для «одержимих митців» є неминучим. Вони відмовляються думати інакше, уявляючи себе на вершині успіху. На їхню думку, така перспектива можлива, однак призводить до ілюзій та розриву з реальністю.

Цим страждала Норма з «Бульвару Сансет», яка точно знала, що авдиторія чекає на її гучне повернення, а кіностудія Paramount випустить фільм, сценарій до якого писала. Глядачі розуміють: її фантазії так і залишаться мріями й навряд чи стануть дійсністю. «Я обіцяю більше ніколи вас не кидати, адже після «Соломії» ми зніматимемо ще й ще! Бо це моє життя і завжди ним буде», — так говорила акторка.

Це ж стосується і героя «Короля комедії» Руперта, який не поступається Нормі кількістю маячних ідей. Його мета — стати великим коміком. Однією з найбільш захопливих сцен у фільмі є та, де Руперт уявляє себе перед глядачами. Мартін Скорсезе, режисер, майстерно зображує безумну уяву персонажа — комік вважає, що публіка сміється над його жартами, а насправді — насміхається над ним.

Кохання може почекати

«Одержимі митці» настільки залучені в реалізацію задуманого, що забувають про особисте життя. На це у героя не має ні часу, ні бажання. Стосунки, кохання, шлюби не тільки відходять на другий план, а немов зовсім зникають з поля зору.

Яскравий приклад — Джо Гідеон із фільму «Весь цей джаз», який є талановитим хореографом та прихильником шоубізнесу. Щодня він починав свій ранок однаковими ритуалами: приймав душ і дозу психостимуляторів, закапував очі та говорив: «Шоу починається». Гідеон нехтує і рідною донькою, з якою ніяк не може зустрітися, і дівчиною, яку зраджує.

Усе своє життя перетворив на виставу, сповнену скандалів і драми. Єдине справжнє кохання, заради якого він живе — сцена.

Те ж саме стосується й героїв, мабуть, найпопулярніших робіт. Ніна з «Чорного лебедя» була настільки залучена в балет, що відмовлялась від особистого життя. А амбітний джазовий барабанник Ендрю з «Одержимості» відмовився від стосунків із дівчиною, яку спершу вподобав: вона не відповідала його стандартам, адже була «звичайною» працівницею кінотеатру. Потенційні стосунки з нею могли б завадити кар’єрі.

Підтримка «одержимого митця»

Багато персонажів заручається підтримкою в особі «ментора». Він не тільки мотивує «одержимого митця», а й стає провідником до досягнення цілей. Побачивши внутрішній потенціал головних героїв, наставник намагається зробити з них зірку. Цікаво, що отримати схвалення від ментора — одна з найбажаніших, часом, нездійсненних мрій для послідовників.

Неначе Хрещена фея з «Попелюшки», окриляє «одержимого митця», водночас викликаючи тривожність і смертельний перфекціонізм. Він не визнає поразки підопічних, а створює справжніх бійців, які готові віддати усе заради успіху. Часом жорстокими методами ментор прививає у «одержимого» як любов до свого ремесла, так і справжнє шаленство. 

Відкидаючи будь-які прояви слабкості та бажання відступитися, ментор стає вагомою людиною в житті: важливішою, ніж батьки чи коханці. Саме його бачимо у фільмах «Чорний лебідь», «Червоні черевички» і «Одержимість». Тома Леруа, Борис та Теренс — деспотичні майстри, які змогли вгамувати фанатизм у творчості та стати провідною зіркою для «одержимих митців».

Добровільне самознищення

Щоб досягти висот, персонажі мають чимось пожертвувати. І часто жертвою є сам «одержимий митець»: постійні виснажливі тренування, після яких залишаються садна, проблеми з алкоголем або наркотиками, безсонні ночі. У гонитві за славою герой втрачає або психічне та/або фізичне здоров’я, або навіть — життя.

Елізабет із боді-хоррора «Субстанції» знищила себе не тільки з метою омолодження і нової «кращої версії себе», а й заради слави. Протагоністка, яка є ведучою фітнес-шоу та лауреаткою «Оскару», виділяється зі звичного тропу «одержимий митець», оскільки у фільмі акцентується на красі й молодості, що зникають, а не на згаслій популярності та бажанні відступитися. У фіналі Елізабет опиняється на своїй зірці, на Алеї слави, повністю присвятивши себе дітищу — Голлівуду.

Джо у фільмі «Весь цей джаз» заплатив здоров’ям і життям в ім’я шоу-бізнесу. Не його розгульний спосіб життя, а бажання стати «найкращим із кращих» призвело до фатальних наслідків. У кінці стрічки він виконав свою місію, повністю віддавшись справі. Так само закінчила й Ніна з «Чорного лебедя»: її остання фраза після успішного дебюту на сцені: «Я була досконала». Режисер не вказує на те, що Ніна померла: рану на животі можна трактувати як смерть танцівниці, так і трансформацію з невинної довірливої дівчини в рішучу балерину. Як би ми не сприймали фінал, все ж вона отримала найбажанішу роль «Чорного лебедя».Кожен із «одержимих митців» віддає справі час, сили, здоров’я, а часом і себе. Режисер може зліпити істинно темного персонажа, для якого баланс між залученістю та одержимістю до творчості є незримим.

зарепостити собі

шукай схоже за тегами

тобі також може сподобатись

«Плем’я» Мирослава Слабошпицького — знаковий сучасний український фільм, що показує жорстоку реальність життя в інтернаті для людей із вадами слуху.
Люди з психопатичним розладом, які є постійним архетипом у фільмах, лякають хитрістю, не мають жалю та людяності. Проте чому глядачів приваблюють такі страхітливі постаті?
Одна з найвідоміших режисерок, яка знімала авангардні короткометражки, любила вуду, танці та зневажала Голлівуд.
Виникнення квір-репрезентації на великому екрані